-

beczka : Katolik Rzymski

Żydowski Taniec Ducha?

Z informacjami dotyczącymi żydów jest tak, że jesteśmy od nich zazwyczaj odcięci, więc gdy natrafiłem  w prasie katolickiej na informacje o żydowskich rytuałach, postanowiłem je tutaj przedstawić, niejako z kronikarskiego obowiązku, swoimi słowami.

W niedzielę 21.02.2021, a wg żydowskiego kalendarza, 9 dniu m-ca adar 5781r. Miała miejsce wspólna modlitwa wszystkich żydów, niezależnie od narodowości, czy nurtu wyznania żydowskiego. Był to projekt, którego koordynatorami byli Yosef Chaim i Deborah Rosen na Florydzie, hasło projektu brzmiało „All Jews as One”.

Tak wyglądał tekst modlitwy:

«„Panie wszechświata (dosł. Master of the Uniwerse), my dzieci Izraela, zjednoczone na całym świecie o tej samej porze, zwracamy się do Ciebie z płaczem. Prosimy Cię, abyś przyjął naszą modlitwę z łaskawością i dobrocią. Szczerze dziękujemy za wszystkie twoje codzienne błogosławieństwa. I dziękujemy Ci również za to, że w końcu ześlesz nam Mesjasza, aby nas wybawić w łaskawości swej od przedłużającego się wygnania i wszystkich cierpień oraz przynieść Światu pokój. Nie możemy już dłużej czekać! Gorąco pragniemy również, aby Twoje Wielkie i Jedyne Imię zostało objawione, a Twoja Obecność powróciła do odbudowanej Świątyni(Beis Hamikdash). Szema Israel! Adonai Eloheinu! Adonaj Echad! Słuchaj Izraelu! Pan Jest Bogiem! Pan jest Jedyny”»

Owy projekt zyskał poparcie znanych rabinów i przywódców żydowskich. Wymienię ich z kronikarskiego obowiązku: Chaim Kaniewsky, Shalom Arush, David Pinto, Sholom Lipskar, Lazer Brody.

Rozpowszechnianie projektu wśród żydów, przyjęło formę viralu. Organizatorzy informowali o licznych kilku tysięcznych grupach modlitewnych w formie wideokonferencji.

Co ciekawe znaleźli się również chrześcijanie, którzy postanowili się nimi łączyć duchowo, na szczęście jedynie w formie Modlitwy Pańskiej(ciekawe kto ich przekonał?): Francuska Wspólnota Błogosławieństw.

Zawdzięczam te informacje dr Mariuszowi Maciakowi, doktorowi teologii i religioznawcy, który na łamach Misyjnych Dróg, czasopiśmie zakonu Oblatów, usiłuje nas bardzo przekonać, że żydzi są „naszymi starszymi braćmi w wierze”.

 

Nie są.

 

Ten teolog dr. Mariusz Maciak wg Internetu to Doktorant na Wydziale Teologicznym UKSW (religiologia); 1997-2002 studiował na KUL slawistykę, a następnie teologię; 2001-2002 stypendysta w Państwowym Instytucie Języka Rosyjskiego im. A. Puszkina w Moskwie.

 

 

 

 

Tekst powstał na podstawie artykułu "Modlitwa o nadejście Mesjasza" w Czasopiśmie "Misyjne Drogi"  nr. 3:207/rok39 str. 43



tagi: kościół  żydzi  wiara  religia 

beczka
4 maja 2021 17:08
36     1969    8 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

ThePazzo @beczka
4 maja 2021 18:09

Czy są czy nie to już zależy od Watykanu. Teologia się rozwija jak każda nauka w kierunku wyznaczonym przez ludzi. 

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ThePazzo 4 maja 2021 18:09
4 maja 2021 19:42

Nie, to nie zależy od Watykanu. Najlepiej będzie, gdy o to zapytaj samych Zydów, a zwłaszcza wymienionych w notce z nazwiska rabinów, czy poczuwają się do braterstwa z wyznawcami Chrystusa.

Jest takie powiedzenie, że do tanga trzeba dwojga, zostawiając na marginesie zupełny  absurd teologiczny tej "braterskości".
To bardziej  rodzaj  braterstwa  jak w przypadku Kaina i Abla.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @stanislaw-orda 4 maja 2021 19:42
4 maja 2021 20:00

Oczywiście, że zależy. Skoro obchodzimy dzien judaizmu w Kościele...

Co żyd myśli nie ma znacznia w tym przypadku. Ważne natomiast są motywacje Watykanu. Bo Katolik nie słucha rabina żyda tylko Papieża. A więc jeśli żyd życzy sobie by od teraz Papież był jego młodszym bratem w wierze i ma tzw przełożenie na Stolice Piotrową to będzie jak jest...

zaloguj się by móc komentować

smieciu @beczka
4 maja 2021 20:04

Widać że ten nurt skupiony wobec idei przyjścia Mesjasza jest tam ważny. Dość często się czyta o oczekiwaniu Żydów na tą chwilę czy też na odbudowę Świątyni ale kojarzy się to, przynajmniej mi, z jakimiś pobocznymi ortodoksami. Ale z notki wyżej wygląda na to że nie. Że ta idea została pochwycona przez jakiś światowych jednoczycieli Żydów. Co oznacza że chyba warto śledzić tą koncepcję, co tam piszczy w kwestii pojawienia się Mesjasza.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ThePazzo 4 maja 2021 20:00
4 maja 2021 20:21

Oczywiście, że nie.

Ale musiałbym powtórzyć to samo, co napisałem poprzednio.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @stanislaw-orda 4 maja 2021 20:21
4 maja 2021 20:35

Tzn, że to Watykan ciśnie na to braterstwo a żydzi się wypierają? 

Kto jest autorem tego sloganu "starsi bracia w wierze" i kto go promuje?

zaloguj się by móc komentować

beczka @ThePazzo 4 maja 2021 20:35
4 maja 2021 20:43

Autorem tego sloganu są media. Przeinaczyli słowa Św. Jana Pawla II. Również media go promują.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @beczka 4 maja 2021 20:43
4 maja 2021 20:44

Media należą do żydów - bo chyba nie do Watykanu ;)

zaloguj się by móc komentować

beczka @smieciu 4 maja 2021 20:04
4 maja 2021 20:49

To ciekawe, że koordynatorami nie są żydzi z Izraela, ale z Florydy. No i pytanie za 100 punktów: czy żyd może nazywać Boga "Mistrzem Wszechświata". Czemu nie Elohim albo Adonai? Czemu mistrz i czemu wszechświata? I ten teolog to olewa. Skupia się na czym innym.

zaloguj się by móc komentować

beczka @ThePazzo 4 maja 2021 20:44
4 maja 2021 20:51

Może do żydów, może do tajnej międzynarodowej centrali, a może do Rotschilda, kto to wie. Władza tajna.

zaloguj się by móc komentować

darkforce @beczka
4 maja 2021 20:56

Dla >eskimosów< chrześcianie to bałwochwalcy. Jeden z ich największych autorytetów, Majmonides , pisał że bałwochwalcy muszą być zlikwidowani. Wygląda to na braterstwo?

zaloguj się by móc komentować

beczka @darkforce 4 maja 2021 20:56
4 maja 2021 21:01

Spytaj się dr Mariusza Maciąga religioznawcy i teologa.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @beczka 4 maja 2021 20:51
4 maja 2021 21:15

Projekt Hasbara jest strikte żydowski a struktura własności mediów na świecie jasno wskazuje czyje są.

A potem taki Michnik ma za free reklame na 1 stronie w Szwecji :)

zaloguj się by móc komentować

smieciu @beczka 4 maja 2021 20:49
4 maja 2021 21:31

Mistrz brzmi trochę jakby masońsko. Choć z drugiej strony nowocześnie. Nie myślałem o tym dotychczas ale ciekawe czy dla wielu ludzi (nie tylko Żydów) koncepcja takiego Mistrza byłaby dzisiaj dość naturalna podczas gdy koncepcja Boga przestarzała, pełna przesądów, dogmatów itp.

Ech. Przyszło mi do głowy że ów Mesjasz powinien objawić właśnie taką ideę. Nie Boga ale Mistrza.  Powiem szczerze że tak patrząc bez podtekstów takie coś wydaje się być pociągające. W sumie sam jakby kręcę się nieco wokół tej idei choć gdzie indziej - w kwestii organizacji społeczeństwa. Wiary w rozumowe działanie na które każdego stać. Myślę że gdzieś tutaj by się zakręcił nowy Mesjasz. Przeniósłby ten chwytliwy, przynajmniej dla mnie, pomysł na postać stwórcy wszechświata.

W tej koncepcji Bóg przestałby być obdarzycielem wszelkich zasad. Byłby raczej twórcą przestrzeni, w której te zasady byłyby wypracowywane. Heh nie ma jak posłużenie się anarchistycznym sosem ;)

Ale gdzieś wokół tego pewnie by się to kręciło. Kto wie zresztą czy Masoni na wyższych szczeblach nie dostają właśnie takiego sosiku wiedzy, co buduje ich przekonanie wyższości. Kiedyś wiedzy elity, dzisiaj, jak i wszystko inne zresztą, mogłoby się stać udziałem mas.

Najzabawniejsze w tej historii i tak byłoby to że mogłoby być w tym sporo sensu. Aczkolwiek jest to rzecz na tyle czuła że bardzo wątpliwe jest by mogła się rozwinąć w tym temacie jakaś dyskusja bez nadmiernych uprzedzeń. Mogła by być ciekawa!

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @smieciu 4 maja 2021 21:31
4 maja 2021 21:36

Czy musisz  pleść na każdy temat?

zaloguj się by móc komentować

smieciu @stanislaw-orda 4 maja 2021 21:36
4 maja 2021 21:41

Nie muszę i dlatego nie plotę...

Tak jak wyżej napisałem. Nie będzie dało się pogadać. Naprawdę bawi mnie Pana podejście. To jest dokładnie ta sama idea co UE, lewaków itp. To odwieczne marzenie: Morda w Kubeł. Nie gadać. Nie dyskutować. A jeśli zaczniesz to po prostu tyle w kwesti wyjaśnienia: Morda w Kubeł. Ma być zgodnie z jedynie słuszną wykładnią.

Dlaczego ten świat jest jaki jest? Jest po prostu realizacją Pana pragnień Panie Orda. Ludzi takich jak Pan. Większości ludzi. Niczym więcej.

zaloguj się by móc komentować

marianna @beczka 4 maja 2021 20:43
4 maja 2021 21:48

Świetny wykład na ten temat dał przed laty ks. prof. Chrostowski. https://www.youtube.com/watch?v=8rzGH4IJmyg

zaloguj się by móc komentować

beczka @marianna 4 maja 2021 21:48
4 maja 2021 21:59

Widziałem to przed laty. Obowiązkowa pozycja dla każdego zainteresowanego judaizmem.

zaloguj się by móc komentować

beczka @ThePazzo 4 maja 2021 21:15
4 maja 2021 22:03

Pytanie brzmi kto rządzi żydami. I czyją oni są własnością? Mistrza Wszechświata?

zaloguj się by móc komentować

beczka @smieciu 4 maja 2021 21:31
4 maja 2021 22:05

No faktycznie jakby masońsko to brzmi. Przydałby się specjalista od żydów.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @beczka 4 maja 2021 22:03
4 maja 2021 22:16

Na pewno mają swoją elitę zgromadzoną w kahale decyzyjną i delegującą zadania niżej. Odkąd mają swoje państwo na terytorium Palestyny można wskazać, że centrum jest tam. Każdy żyd obywatel USA ma zagwarantowaną wycieczke na koszt podatnika USA do ziemi świętej a tam pranie mózgu pod tytułem - to tu jest wasza prawdziwa ojczyzna i nawet jeśli urodziliście się, żyjecie i pracujecie poza nią pamiętajcie, że wszystko co robicie macie robić dla Izraela.

Znam osobę, która tego doświadczyła. Jest żydówką i była w szoku. Wróciła z USA do PL i opowiadała ciekawe rzeczy.

Kim są żydzi? Świetnie zorganizowaną sektą. Niczym więcej. 

 

zaloguj się by móc komentować

takitam @beczka 4 maja 2021 20:43
5 maja 2021 06:13

Nie wiem wprawdzie, jakich konkretnie słów Jana Pawła II przeinaczeniem jest slogan "starsi bracia w wierze", ale nie odbiega on sensem od słów niejakiego A. Mickiewicza zawartych w utworze pt. Skład zasad (1848): "10. Izraelowi, bratu starszemu, uszanowanie, braterstwo pomoc na drodze ku jego dobru wiecznemu i doczesnemu. Równe we wszystkim prawo". Stawiam dolary przeciw orzechom, że Mickiewicz słów Papieża nie przeinaczył.

Starszeństwo natomiast to sprawa dyskusyjna. Współczesny judaizm tyle ma wspólnego z judaizmem czasów Jezusa, czyli tzw. świątynnym, co... chrześcijaństwo. Talmud został spisany później niż księgi Nowego Testamentu. Może dlatego Martin Buber nazwał Jezusa swoim starszym bratem.

Krakowskim targiem - umówmy się, że są to religie bliźniacze, wywodzące się z tej samej religii macierzystej, chociaż pod wieloma względami niepodobne. Z bliźniakami też tak bywa.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @takitam 5 maja 2021 06:13
5 maja 2021 07:28

" Stawiam dolary przeciw orzechom, że Mickiewicz słów Papieża nie przeinaczył. "

Chyba odwrotnie.

Tyle, że żaden z Mickiewicza teolog.

zaloguj się by móc komentować

beczka @takitam 5 maja 2021 06:13
5 maja 2021 08:19

Chodzi o to, że to my jesteśmy starsi od współczesnego judaizmu jak słusznie zauważyłeś. Mickiewicz wiele bzdur napisał, nie za to go cenimy.

zaloguj się by móc komentować

beczka @ThePazzo 4 maja 2021 22:16
5 maja 2021 08:22

Gdyby to była tylko sekta to pół biedy. To jest Naród, kultura, cywilizacja.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @beczka
5 maja 2021 08:55

Z notki nie wynika [komentarze też milczą] czy ten modlitewny rytuał ma miejsce rok w rok a jeżeli tak to od którego roku?

Dzień tego rytuału to tak od zawsze ten sam dzień czy jak księżyc akurat stoi?

zaloguj się by móc komentować

beczka @saturn-9 5 maja 2021 08:55
5 maja 2021 10:31

Miał miejsce tylko raz. Jak do tej pory.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @beczka 5 maja 2021 08:22
5 maja 2021 12:34

Ok - niech będzie naród, kultura, cywilizacja. Jednakże po zapoznianiu się z pracami Ewy Kurek jak ten naród, kultura, cywilizacja egzystuje jakie ma wartości i cechy - degraduje ich w swojej głowie do sekty. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

MZ @darkforce 4 maja 2021 20:56
5 maja 2021 16:03

rabin Majmonides napisał: „Chrześcijanie są czcicielami bożków” (Avodah Zara 9: 4).

„Czciciele bożków” (prawdziwi chrześcijanie) podlegają egzekucji zgodnie z Prawami Noego promowanymi przez każdego amerykańskiego prezydenta od Ronalda Reagana, w rubryce „Dzień Edukacji w USA”.

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @MZ 5 maja 2021 16:03
5 maja 2021 16:28

ja byłem najbardziej zszokowany informacją, iż kościoły baptystyczne w USA (a pewnie i gdzie indziej) nie uznają katolików za chrześcijan.

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @stanislaw-orda 5 maja 2021 16:28
5 maja 2021 16:57

Podobnie prawosławni, przynajmniej lud wierny. Nie wiem, jak hierarchia.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @beczka 5 maja 2021 10:31
5 maja 2021 17:26

Znaczy się w artykule o którym mowa nie ma odniesienia do tego co było wcześniej...

Ciekawy jest dzień 9 miesiąca adar bowiem to dzień, jak powiada  'tradycja', dwókrotnego zburzenia Świątynii.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @MZ 5 maja 2021 16:09
5 maja 2021 18:02

Fajnie - szkoda, że nie jest Papieżem... a może właśnie dlatego.

zaloguj się by móc komentować


MZ @ThePazzo 5 maja 2021 18:02
5 maja 2021 19:24

Wypowiadał się jasno nt judaizmu i islamu. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować